Publicaties

De publicaties die zijn weergegeven zijn artikelen waarin Marinka Kuijpers een bijdrage heeft geleverd. Het eerste deel zijn wetenschappelijke artikelen. Het tweede deel bestaat uit belangrijke onderzoekrapporten, boeken en hoofdstukken. Het derde deel is het overzicht van artikelen in vaktijdschriften. Verschillende artikelen zijn te downloaden.

Wetenschappelijke publicaties

  • Kuijpers, M. & Meijers, F. (Accepted). Professionalizing teachers in career dialogue: an effect study. British Journal of Guidance and Counselling.
  • Hughes, D., Meijers, F.  & Kuijpers, M. (2015). Testing Times: careers market policies and practices in England and The Netherlands. British Journal of Guidance and Counselling, 43 (2), 183-201.
  • Meijers, F., & Kuijpers, M. (2014). Career learning and career learning environment in Dutch higher education. Journal of Applied Research in Higher Education 6 (2), 295-313.
  • Runhaar, P., Brinke, D. ten, Kuijpers, M., Wesselink, R., & Mulder, M. (2013). Exploring the links between interdependence, team learning and a shared understanding among team members: The case of teachers facing an educational innovation. Human Resource Development International, DOI: 10.1080/13678868.2013.856207.
  • Winters, A., Meijers, F., Harlaar, M., Strik, A., Kuijpers, M. & Baert, H. (2013).. The Narrative Quality of Career Conversations in Vocational Education. Journal of Constructivist Psychology 26(2), 115-126.
  • Meijers, F., Kuijpers, M., & Gundy, C. (2013). The relation between career competencies, career identity, motivation and quality of choice. International Journal for Educational and Vocational Guidance 13 (1) 47-66. DOI: 10.1007/s10775-012-9237-4.   
  • Winters, A., Meijers, F., Kuijpers, M., & Baert, H. (2012). Can training teachers stimulate career learning conversations? Analysis of vocational training conversations in Dutch secondary vocational education. Journal of Vocational Education & Training, DOI:10.1080/13636820.2012.691536
  • Kuijpers, M. & Meijers, F. (2011). Learning for Now or Later? Career Competencies Among Students in  Higher Vocational Education in The Netherlands. Studies in Higher Education, 37(4),449-467.
  • Kuijpers, M., Meijers, F. & Gundy, C. (2011). The relationship between learning environment and career competencies of students in vocational education. Journal for Vocational Behavior, 78 (1) 21-30.
  • Kuijpers, M. & Meijers, F. (2009). Leeromgeving voor loopbaanleren. Onderzoek naar relaties tussen de leeromgeving en loopbaancompetenties van vmbo en mbo leerlingen. Pedagogische Studiën, 86 (2) 93-109.
  • Winters, A., Meijers, F., Kuijpers, M. & Baert, H. (2009). What are vocational training conversations about? Analysis of vocational training conversations in Dutch vocational education from a career learning perspective. Journal of Vocational Education and Training, 61 (3) 247-266.
  • Kuijpers, M., Scheerens, J. & Schyns, B. (2006). Career Competencies for Career Success. Career Development Quarterly, 55, 168-178.
  • Kuijpers, M.A.C.T. & Scheerens, J. (2006). Career Competencies for the Modern Career. Journal of Career Development, 32(4), 303-319.
  • Kuijpers, M.A.C.T. (2003). Loopbaanontwikkeling. Onderzoek naar ‘Competenties’ (proefschrift). Enschede: Twente University Press.

Onderzoeksrapporten, boeken en hoofdstukken

Overige publicaties vanaf 2013

  • Kuijpers, M., Kerkhoffs, J., Kirsten, I. 10 valkuilen én mogelijkheden bij de implementatie van LOB. In: Bij de les. Jrg. 12 (april 2016) nr. 4
  • Den Boer, P., Kronenberg, N., Kuijpers, M., Meijers, F. & Vogels, M. (2014). Loopbaanreflectie in dialoog. Schets van een training voor docenten. Nijmegen: Trioprint.
  • Kuijpers, M., Evers, A., Kreijns, K., Klaeijsen, A., & Kessels, J. (2014). Transformative leadership versus autocratic leadership in school professionalization culture and innovative behavior of teachers (paper Eapril 2014).
  • Kuijpers, M. (2014). Toeval, de toepassing en de valkuil. Loopbaanvisie (4) 20-24.
  • Kuijpers, M. (2014). Stimuleer de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. A+O-Metalektro Special Bedrijf & School, 16-17. 
  • Kuijpers, M. (2014). De droom van: Marinka Kuijpers. Durf te dromen. Jubileumuitgave VMBO 15 jaar. Stichting Platforms Vmbo, 44.
  • Kuijpers, M. (2014). Onderwijs voor de toekomst: ruimte en richting. Caleidoscoop 26(2) 6-10.
  • Kuijpers, M. (2014). Flexibilisering en praktijkgerichtheid als succesfactoren voor loopbaanleren. Schooldomein, 4(26) 40-42.
  • Kuijpers, M., Lame, M. & Schut, K. (2013). LOB: Weg ermee? Onderzoek naar ervaringen en meningen van scholieren en studenten over LOB. Bij de Les. Magazine voor leerlingbegeleiding en schooldecanaat, 9(9) 6-9.
  • Van Dinteren, R. & Kuijpers, M. (2013). Dromen mag! Bij de Les. Magazine voor schooldecanaat en leerlingbegeleiding 10(9) 12-13.
  • Kuijpers, M. & Meijers, F. (2013). Loopbaanleren in het vmbo en mbo. MESOfocus 89, 99-110.
  • Kuijpers, M. (2013). Waar gaan en staan we voor in het onderwijs?
  • Kuijpers, M. (2013). Professionaliseringsruimte en -richting voor professionals. Leerloopbanen. Opleiding en ontwikkeling (3) 17-21.
  • Kuijpers, M. (2013). Een leerloopbaan goed begeleiden is een kunst. Profiel. Vakblad voor professionals in het middelbaar beroepsonderwijs 22(3) 33.
  • Kuijpers, M. (2013). Colomn. Schooldomein 24(3) 53.

Agenda

14 - 11 - 2017
Conferentie lectoraat Duurzame Talentontwikkeling

Onze globaliserende wereld wordt gekenmerkt door toenemende onzekerheid, complexiteit en individualisering. Mensen moeten ... Lees meer ›

31 - 12 - 2017
Trainingen in het kader van Bijscholing VMBO

Om docenten adequaat toe te rusten voor het werken met profielen en te ondersteunen bij een goede start is een ... Lees meer ›

Tweet mee

@mactkuijpers - Mooi congres anders doen denken in het onderwijs. Super band. Kijk over paar dagen op website van de leerstoel

Deel

Like ons op Facebook Tweet over ons Plaats op LinkedIn Deel op Google+