18-02-2021 | In dit artikel worden de 10 belangrijkste bevindingen uit het Future of Jobs Report 2020 van World Economic Forum toegelicht. Het gaat hierin onder andere over het tempo van de ... Lees meer ›
18-02-2021 | In opdracht van het ministerie van OCW heeft de Galan Groep een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden om de kennisinfrastructuur voor het onderwijs te versterken. Over dit onderwerp is de ... Lees meer ›
18-02-2021 | Komen we elkaar nog tegen of leven we vooral in onze eigen bubbels? Regelmatig komen er zorgen voorbij over scheidslijnen tussen verschillende groepen burgers. Deze scheidslijnen zouden in ... Lees meer ›
08-02-2021 | Marinka Kuijpers en Ria van Dinteren gingen in gesprek over loopbaangericht leren en de werking van het brein. Wat kunnen studenten en leerlingen in deze tijd van onzekerheid doen om ... Lees meer ›
08-02-2021 | Economisch en zingevingsperspectief voor nu en de toekomst. Wat op korte termijn nodig is voor organisaties krijgt aanzienlijk meer aandacht, in relatie tot het ontwikkelen van werknemers, ... Lees meer ›
08-02-2021 | Het succesvol meebewegen met de snel veranderende maatschappij en arbeidsmarkt vraagt om blijvende ontwikkeling van kennis, vaardigheden en competenties. Maak kennis met tal van (Europese) ... Lees meer ›
1-02-2021 | Hoewel organisaties wel degelijk aandacht besteden aan 'leven lang ontwikkelen', worden organisatiedoelen weinig in verbinding gebracht met persoonlijke mogelijkheden en drijfveren. Bij de ... Lees meer ›
21-01-2021 | Welke behoeften hebben jongeren op het gebied van LOB en welke kansen zien ze voor verbeteringen op hun school/onderwijsinstelling? Om het jongerenperspectief op LOB in kaart te brengen, is een ... Lees meer ›
21-01-2021 | Van 1 juni 2017 tot 31 mei 2020 heeft een consortium van praktijk- en onderzoekspartners intensief samengewerkt aan een praktijkgericht onderzoek naar twee doorlopende leerroutes binnen de ... Lees meer ›
14-01-2021 | Dit rapport beschrijft de uitkomsten van een prognose van de onderwijsarbeidsmarkt voor het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Bij deze ... Lees meer ›
14-01-2021 | Het meerjarenprogramma 4Limburg wil een bijdrage leveren om de Limburgse samenleving meer duurzaam, vitaal en inclusief te maken. Binnen het programma 4 Limburg is een complexiteitsindex ... Lees meer ›
03-12-2020 | Er is grote behoefte aan goede en betrouwbare informatie over zowel publieke als private scholingsmogelijkheden en de financiering daarvan voor werkenden en (nog) niet werkenden. Dit ... Lees meer ›
19-11-2020 | Het is al langer bekend dat het brein van jongeren anders werkt dan dat van volwassenen, simpelweg omdat het nog in ontwikkeling is. Deze verschillen zijn belangrijk om mee te wegen bij het ... Lees meer ›
19-11-2020 | De waarde van technologie op de werkvloer voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit artikel beschrijft de opbrengsten van zeven pilots waarbij is geëxperimenteerd met de implementatie van ... Lees meer ›
19-11-2020 | Met de krimpende beroepsbevolking en het tekort aan mensen om het werk te doen in de toekomst, is iedereen op de arbeidsmarkt hard nodig. Daarom is investeren in human capital nog nooit zo ... Lees meer ›
22-10-2020 | Onderwijs is het fundament van onze kenniseconomie en de toekomst van onze kinderen. In de afgelopen decennia heeft goed onderwijs Nederland een sterke uitgangspositie gebracht: in 2019 werd ... Lees meer ›
22-10-2020 | Het programma O2LAB van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) houdt zich bezig met de vraag: hoe zorgen we voor een meer ondernemende beroepsbevolking in Nederland? Ontwikkelingen op de ... Lees meer ›
21-10-2020 | In Nederland studeren jaarlijks zo’n 74.000 studenten af bij een instelling voor het hoger beroepsonderwijs (hbo). Ondanks het feit dat het percentage hbo-gediplomeerden met een ... Lees meer ›
15-10-2020 | Dit rapport geeft een beeld van vraag en aanbod als het gaat om de rol van startende docenten binnen LOB op scholen: wat wordt er gevraagd van startende docenten? In welke mate voelen zij ... Lees meer ›
08-10-2020 | De arbeidsmarkt is volop in beweging. Dat was al een gegeven en is nu enorm versterkt door de coronacrisis, waar we bij het verschijnen van het document nog middenin zitten. De enige ... Lees meer ›
07-10-2020 | Het mobiliseren van extra denkkracht voor jongeren bij langetermijnbeslissingen is essentieel voor hun ontwikkeling en studiesucces, zo blijkt uit onderzoek. Echter, dat is makkelijker gezegd ... Lees meer ›
21-09-2020 | Education at a Glance is de meest gezaghebbende internationale vergelijking van onderwijsstelsels. De publicatie bevat gegevens over structuur, financiën en prestaties van OESO landen. Naast ... Lees meer ›
21-09-2020 | In 2020 ontving Sjanne Marie van den Groenendaal (Tilburg University) de PhD Innovatiebeurs van de NSvP. De centrale vraag van haar onderzoek is: “Hoe kunnen organisaties ... Lees meer ›
21-09-2020 | Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een wetsvoorstel gepubliceerd met de begroting van uitgaven en ontvangsten voor het jaar 2021. Download het wetsvoorstel ... Lees meer ›
10-09-2020 | Op 4 september stuurde Minister Blok de Tweede Kamer fiches van de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC). Download de fiches hieronder. Download Fiche ... Lees meer ›
10-09-2020 | ‘Is de eindtoets of de groep 8-leerkracht geschikter om de plaatsing van leerlingen te bepalen in het voortgezet onderwijs?’ ‘In welke mate zijn toetsresultaten en ... Lees meer ›
22-07-2020 | In onze moderne samenleving wordt een beroep op mensen gedaan om zich te ontwikkelen, ook als zij van school af zijn. Door de continue veranderingen in het arbeidsproces moeten werkenden ... Lees meer ›
21-7-2020 | Een succesvolle loopbaan begint met een vlotte overgang van school naar werk. Het project BRIDGE dat de afgelopen jaren in Rotterdam Zuid is uitgevoerd had tot doel hieraan bij te dragen. De ... Lees meer ›
17-07-2020 | Op de website van Euroguidance (Nederlands Loopbaankennispunt EU) verscheen eind juni een bericht waarin werd ingegaan op uitspraak ‘Natuurlijk is loopbaanondersteuning in het onderwijs ... Lees meer ›
18-6-2020 | Om een beeld te krijgen van de LOB-activiteiten in de scholen en om na te gaan of scholen behoefte hebben aan ondersteuning, laat het Expertisepunt LOB de Monitor LOB uitvoeren door ... Lees meer ›
18-6-2020 | De minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media heeft de Onderwijsraad verzocht te adviseren over “de contouren van maatregelen die na de coronacrisis zouden kunnen worden ingezet om ... Lees meer ›
18-6-2020 | Minister Van Engelshoven heeft onderwijs en bedrijfsleven verenigd in SBB gevraagd om te onderzoeken wat er binnen de wettelijke taken van SBB mogelijk is om de slagingskans van studenten op niveau ... Lees meer ›
16-6-2020 | Leraren vormen een cruciale dimensie van sociale stratificatie in het schoolsysteem. Hun beoordelingen van studenten zijn van belang door kortetermijneffecten uit te oefenen op de motivatie en ... Lees meer ›
15-6-2020 | Van school naar waar? Hoe sociale klasse, vaardigheden, ambities en veerkracht mislukte overgangen van school naar werk verklaren. Download de publicatie... Lees meer ›
27-5-2020 | Voor het volgen van scholing of andere vormen van leren, bestaan er verschillende regelingen. Denk bijvoorbeeld aan financiële tegemoetkomingen. Samen met de sociale partners en ministeries ... Lees meer ›
14-05-2020 | Verschillende groepen werkenden hebben geen sterke positie op de arbeidsmarkt. Dat maakt hun duurzame inzetbaarheid kwetsbaar. Voor deze duurzame inzetbaarheid is het erg belangrijk dat deze ... Lees meer ›
22-04-2020 | Ieder jaar maakt de Inspectie van het Onderwijs de staat van het onderwijs op, zoals dat in artikel 23 lid 8 van de Grondwet wordt gevraagd. De inspectie brengt feiten en cijfers bijeen, ... Lees meer ›
21-04-2020 | SBB presenteert vandaag een actieplan om stages en leerbanen op het mbo te behouden. Onderwijs en bedrijfsleven komen samen in actie om knelpunten weg te nemen. SBB wil hiermee schooluitval ... Lees meer ›
20-04-2020 | In deze brochure wordt over de schouder van drie onderwijsinstellingen gekeken: Terra Oldekerk in de provincie Groningen, het Heerbeeck College in Best en ROC De Leijgraaf in Veghel. Zij ... Lees meer ›
18-04-2020 | In Nederland wordt veel talent al goed benut: de werkloosheid is laag en de beroepsbevolking is gemiddeld genomen goed geschoold. Maar de arbeidsmarkt is volop in ... Lees meer ›
15-04-2020 | Organisaties moeten overleven en bloeien in een omgeving die steeds sneller lijkt te veranderen. Die dynamiek in de omgeving wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de snelheid van ... Lees meer ›
13-04-2020 | Niet alle scholen in het voortgezet onderwijs zijn aangesloten bij een opleidingsschool. Dit betekent dat een deel van de leraren-in-opleiding stage loopt op scholen die geen deel uitmaken van een ... Lees meer ›
09-04-2020 | In het afgelopen decennium is binnen het hoger onderwijs in Nederland geleidelijk meer aandacht gekomen voor verschillen tussen studenten en de vraag hoe het onderwijs daarop goed kan ... Lees meer ›
03-03-2020 | Een week voorafgaand aan het debat in de Tweede Kamer over Curriculum.nu vragen onderwijsorganisaties gezamenlijk aandacht voor het belang van een formele plek voor LOB in het vervolgtraject. ... Lees meer ›
25-2-2020 | Momenteel is de uitval in het Deense beroepsonderwijs maar liefst 60%. Het Deense onderwijs heeft zichzelf daarom voorgenomen dat er in 2025 meer leerlingen voor beroepsonderwijs kiezen en dat ... Lees meer ›
24-2-2020 | Leerlingen staan al vrij jong voor de keuze voor vervolgonderwijs of de keuze van een beroep. En hebben moeite met deze keuze. Op school wordt hier dan ook aandacht aan besteed in de ... Lees meer ›
22-2-2020 | In het schooljaar 2018-2019 is het aantal leerlingen in de vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes afgenomen. De doorlopende leerlijnen hebben een positief effect op doorstroom naar het mbo. ... Lees meer ›
20-2-2020 | Om beter inzicht te krijgen in de leeropbrengsten van internationalisering, is een model internationale competenties ontwikkeld. Dit model is gebaseerd op een uitgebreide literatuurstudie van ... Lees meer ›
18-2-2020 | In opdracht van TechniekTalent.nu, PBT en Tecwijzer (vanwege een fusie hierna genoemd: Platform Talent voor Technologie) heeft Motivaction International B.V. een kwantitatief onderzoek ... Lees meer ›
18-2-2020 | Eén van de functies van het Nederlandse onderwijs is de emancipatiefunctie: het waarborgen van gelijke kansen voor alle leerlingen en studenten. Verschillende studies hebben laten zien ... Lees meer ›
3-2-2020 | De arbeidsmarkt is in de afgelopen twintig jaar niet dynamischer geworden. Mensen wisselen niet vaker van positie. Baancreatie en baanvernietiging bij bedrijven is ook niet toegenomen. Eerder lijkt ... Lees meer ›
27-1-2020 | Inmiddels wordt er al meer dan dertig jaar op Europees niveau gewerkt aan de transnationale erkenning van vaardigheden in het beroepsonderwijs. Toch blijven er veel praktische problemen ... Lees meer ›
27-1-2020 | Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen en studenten de kans krijgen het optimale uit hun talenten te halen en dat werken in het onderwijs aantrekkelijk blijft, is groot onderhoud aan het ... Lees meer ›
20-1-2020 | Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is in 2015 gestart met een project om scholen in een aantal grote steden te ondersteunen bij het maken van een goed werkexploratieprogramma en de ... Lees meer ›
20-1-2020 | Regioplan heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het LOB-programma van BRIDGE op scholen in Rotterdam-Zuid. Door te focussen op het proces van vormgeving en de ervaren opbrengsten op scholen ... Lees meer ›
13-1-2020 | Leren en ontwikkelen als een vanzelfsprekende gewoonte voor iedereen in Nederland. Voor een soepel functionerende arbeidsmarkt met vitale, flexibele en duurzaam inzetbare burgers is die ambitie ... Lees meer ›
13-1-2020 | Het succesvol meebewegen met de snel veranderende maatschappij en arbeidsmarkt vraagt om blijvende ontwikkeling van kennis, vaardigheden en competenties. Er zijn tal van (Europese) instrumenten en ... Lees meer ›
Bijna 20.000 training zijn er inmiddels verzorgd in het kader van Bijscholing VMBO. Door corona was er even een dip in de ... Lees meer ›