Home - Nieuws - Doorgeschoten differentiatie in het onderwijsstelsel

Nieuws

Doorgeschoten differentiatie in het onderwijsstelsel

7-1-2019 | Eens in de vijf jaar bekijkt de Onderwijsraad hoe het onderwijs ervoor staat. Het rapport 'Doorgeschoten differentiatie in het onderwijsstelsel' beschrijft de organisatie van het onderwijsstelsel in het licht van de maatschappelijke ontwikkelingen van 2018. 

De Onderwijsraad komt tot de conclusie dat de manier waarop we het onderwijs georganiseerd hebben aanpassing behoeft. Zo worden er drie problemen besproken die in het licht van de maatschappelijke ontwikkelingen naar voren komen. 

Ten eerste komen jongeren uit verschillende sociale groepen elkaar niet meer vanzelfsprekend tegen in het onderwijs. Daarnaast wordt de plaatsing in het voortgezet onderwijs steeds bepalender voor het eindniveau van jongeren en heeft permanente educatie geen formele plek in het onderwijsstelsel. In dit artikel worden vijf vertrekpunten benoemd die richting geven aan de gedachtevorming en discussie over aanpassingen aan het stelsel. 

‹ Terug naar het overzicht

Agenda

07 - 02 - 2019
Lezing over de beroepsaspiraties van ‘witte’ meisjes in het mbo

Dr. Talitha Stam (onderzoeker bij de Erasmus Universiteit Rotterdam) verzorgt de ecbo-donderdagmiddaglezing op 7 februari 2019. ... Lees meer ›

14 - 02 - 2019
LOB congres

Op donderdag 14 februari – Valentijnsdag! – organiseert NVSNVL het jaarlijkse LOB Congres. De titel van deze editie? ... Lees meer ›

12 - 03 - 2019
Voorlichtingsbijeenkomst CSPE 2019

Op 12 maart aanstaande geven CvTE, Cito en SPV informatie over het komende CSPE. Naast het examen zelf staat de organisatie van ... Lees meer ›

  


Deel